De oprit van je woning of bedrijf wordt veel gebruikt. Als de oprit is gemaakt van tegels of klinkers zal je na verloop van jaren zien op welke plekken de auto wordt geparkeerd. De tegels zullen langzaam wegzakken, waardoor er naden ontstaan. Daar kan onkruid doorheen groeien en als dat gebeurt ziet je oprit er niet meer netjes uit. Als je definitief van dergelijke problemen verlost wilt zijn, ga je de oprit asfalteren. Dat wordt gedaan door een gespecialiseerd bedrijf. De kwaliteit van een geasfalteerd wegdek is zo goed, dat je daar jarenlang geen onderhoud meer aan hoeft te doen.
Bestaand asfalt in conditie houden
Ondanks dat asfalt het sterkste materiaal is als bodembedekking voor je oprit, kan er natuurlijk toch wel wat lichte schade ontstaan en dan moet je het asfalt repareren. De schade kan worden veroorzaakt door de auto’s die er worden geparkeerd, maar ook door de weersomstandigheden. In de wintermaanden moet er met zout worden gestrooid om gladheid tegen te gaan. Daardoor kan het asfalt beschadigd raken. Als er eenmaal een klein scheurtje is ontstaan, zal daar water in gaan zitten. Als dat bevriest zal de scheur groter worden. Gelukkig kun je scheuren laten repareren.
Verschillende soorten schade
Bij schade aan een asfalt wegdek gaat het bijna altijd om een beschadigde toplaag. Als daar scheuren in zijn gekomen of als het wegdek ruw aan het worden is, kan de schade snel verergeren. Dat komt doordat er steeds meer stukjes asfalt langs de beschadigde rand losraken. Door schade aan een asfalt wegdek zo snel mogelijk te laten repareren blijven de kosten beperkt. Een scheur in het asfalt wordt dichtgemaakt met bitumen, dat afgedekt wordt met een laagje split. Het voordeel van deze reparatiemethode is, dat de weg meteen daarna weer kan worden gebruikt.
Poreus asfalt repareren
Als het oppervlak van een asfalt wegdek poreus of ruw is geworden, moet dat worden hersteld met een milieuvriendelijk product, dat handslem wordt genoemd. Het is een kleverig product, dat in de openingen van het wegdek dringt. Het product zal zich zo goed door de gaatjes verspreiden, dat er geen water meer naar binnen kan komen. Verdere beschadiging wordt dus een halt toegeroepen. Op het handslem wordt een laagje split gestrooid. Het repareren van ruw geworden asfalt gaat heel snel, want het materiaal is na uiterlijk een uur al voldoende opgedroogd om het wegdek weer te kunnen gebruiken.
Ernstige schade
Er kan grote schade aan een asfaltlaag ontstaan als gaten niet worden gerepareerd. Ze worden alleen maar groter doordat er met voertuigen overheen wordt gereden. Uiteindelijk kan dat leiden tot gevaarlijke situaties. Ernstige schade wordt voorkomen door kleine beschadigingen meteen te laten repareren. Je kunt er ook voor kiezen om de toplaag van het asfalt extra te versterken. Dat wordt gedaan door er een mengsel met split op te leggen. Die toplaag is dan een slijtlaag. Een voordeel van zo’n toplaag is, dat die minder glad is dan gewoon asfalt. Het wordt daarom vaak toegepast op hellingen.